دیه و انواع آن
نوشته شده توسط : ریحانه

دیه و انواع آن چیست؟

 

 

اب با توجه به مفاهیم و تعاریف ارائه شده توسط فقه و حقوق کیفری ، جبران خسارت مالی توسط مقام قضایی در جرائم ، غیر عمدی ، شبه عمدی ، خطای محض و حتی عمدی در مواردی که مجازات مجازات مجاز نیست یا شاکی تصویب کرده و مجرم شناخته شده است ، تعیین می شود. یا مرتکبان به پرداخت آن به شاکی یا والدین محکوم می شوند.

 

 

اما طبق قانون مجازات اسلامی ، براساس نوع آسیب و جرم به دیه و مزایای اعضا تقسیم می شود.

 

 

دیه اعضا به معنای دیه ای است که بر اساس جراحت به هر یک از اعضای بدن وارد شده و دادگاه رسیدگی کننده به پرونده میزان دیه را تعیین کرده و شخص آسیب دیده مطابق با پزشکی قانونی و ضوابط و مبلغ تعیین شده مستحق است. توسط قانون مجازات دریافت کنید

 

 

اما نوع دیگری از دیه که براساس عملکرد و نحوه فعالیت هر ارگان تعیین می شود ، که البته رابطه مستقیمی با دیه اعضا دارد ، دیه مزایا است.

 

 

فواید همانطور که گفته شد ، عملکرد هر عضو ، به عنوان مثال ، چشم یک قسمت از بدن است و فوایدی که از دیدن آن حاصل می شود ، فواید نامیده می شود.

 

 

نکته قابل توجه در این زمینه اضافه شدن حق عضویت و مزایا است ، به عبارت دیگر امکان محکومیت بزهکار و بزهکار به حق عضویت در نتیجه اقدامات انجام شده علیه شخص آسیب دیده وجود دارد. و همچنین به دیه سود.

 

 

به عنوان مثال: در یک درگیری خیابانی ، مرتکب علاوه بر صدمه زدن و شکستن بینی آسیب دیده ، حس بویایی را که به نفع عضو است از دست داده است. در این صورت علاوه بر دیه عضو ، دیه سود نیز به قربانی پرداخت می شود.

 

 

مهمترین مزایای دیه می تواند:

 

 

دیه عقل (از دست دادن حافظه). دیه بو. دیه سلیقه. دیه صدا و گفتار. مواردی مانند مدفوع یا ادرار به طور دائمی نگه داشتن نیست. فقدان قدرت جنسی. عدم بارداری و...

 

 

 

معنی ارش چیست؟

 

 

آرش در واقع همان دیه مالی است که در صورت ضرر و زیان باید توسط مجرم پرداخت شود.

 

 

مقدار و میزان دیه در قانون مشخص شده است و فقط برای تشخیص میزان جراحات و جراحات به پزشکی قانونی ارجاع می شود اما در آرش اینگونه نیست و برای تعیین مبلغ باید نظر پزشکی بدست آید زیرا قانون پیش بینی کرده است مقدار. مشخص نشده است.

 

 

به عنوان مثال ، آرش بین قدرت مقاربت و بارداری است

 

 

در اسلام و قانون مجازات اسلامی امسال دیه زنان و مردان چقدر است؟

 

 

همانطور که گفته شد ، دیه یکی از قوانین و مقررات ما است و طبق دین اسلام ، دیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

صد شتر در سال ششم ، دویست گاو ، چه نر و چه ماده ، یک هزار دینار ، که هر دینار یک مثقال سکه طلا ، ده هزار درهم ، یک هزار گوسفند ، چه نر و چه ماده. اما میزان دیه در قانون هر سال براساس شاخص ها و میزان تورم در جامعه توسط قوه قضائیه تعیین می شود.

 

 

امسال دیه مرد 480 میلیون تومان (دیه کامل) و دیه زن نیمی از دیه مرد یعنی 240 میلیون تومان است.

 

 

اما این مقدار دیه اگر زمان وقوع و خسارت در ماه های حرام باشد ، یعنی ماه های محرم ، رجب ، ذی الحجه و ذی القعده ، دیه کامل (مرد) 640 میلیون تومان و نیمی از آن خواهد بود. اگر قربانی زن باشد

 

 

اما اگر این آسیب به اعضا و منافع آن برسد ، این تفاوت در دیه متفاوت خواهد بود.

 

 

 

ماده 560 قانون مجازات می گوید:

 

 

دیه زن و مرد در اعضا و مزایا تا کمتر از یک سوم دیه کامل مرد یکسان است و اگر یک سوم یا بیشتر باشد دیه زن به نصف کاهش می یابد. (یک سوم دیه کامل با دیه امسال حدود 160 میلیون تومان خواهد بود)

 

 

برای توضیح و بیان این مقاله باید بیان کرد که:

 

 

طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی ، دیه هر انگشت یک دهم دیه کامل است (یعنی مبلغی در حدود 48 میلیون تومان) ، از آنجا که تا یک سوم دیه کامل دیه زن و مرد است اندامها و علایق مشابه ، در اگر مردی انگشت زن را قطع کند ، باید معادل دیه همان انگشت بریده شده را به زن پرداخت کند.

 

 

اما اگر مرد چهار انگشت زن را قطع کند ، از آنجا که دیه چهار انگشت بیش از یک سوم دیه است ، طبق ماده 560 قانون مجازات ، مرد باید فقط دیه دو انگشت را پرداخت کند از یک زن! (دیه چهار انگشت معادل 192 میلیون تومان و سقف تعهدات مرد در برابر زن 160 میلیون تومان است)

 

 

وضعیت باج در حوادث رانندگی

 

 

طبق رای وحدت رویه صادر شده توسط دیوان عالی کشور و قانون بیمه اجباری:

 

 

در مورد تصادفات ، خواه منجر به فوت شود یا نشود ، شرکت های بیمه موظفند غرامت و بدون توجه به جنس آسیب دیده ، به شخص آسیب دیده یا بازماندگان وی غرامت پرداخت کنند و سپس به شخص یا افراد مقصر یا علت حادثه پرداخت کنند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: